"Veríme, že vášmu združeniu ČESMAD Slovakia rovnako záleží na ochrane
slovenského trhu a slovenských dopravcov. Toto jednostranné
zvýhodňovanie ukrajinských dopravcov, prijaté rozhodnutím Európskej
komisie z dôvodu vojenského konfliktu na Ukrajine, bolo urobené bez
akejkoľvek analýzy dosahu na dopravné trhy susedných štátov," uviedol predseda UNAS Stanislav Skala v liste ČESMAD-u.
V kolónach ukrajinských kamiónov sa podľa UNAS nepreváža len humanitárna a vojenská pomoc, ale aj obchodný tovar. "Táto
biznis preprava, rovnako ako humanitárna preprava je oslobodená od
potreby prepravných povolení a iných pravidiel a predpisov, ktoré
ostatní dopravcovia EU dodržiavať musia. Ukrajinskí dopravcovia nemusia
znášať rovnaké podmienky na spoločnom trhu, a to tento trh abnormálne
deformuje," dodal UNAS.
Ak tento konflikt potrvá dlhšie, podľa Skalu hrozí, že dôjde k
"zdrvujúcemu zničeniu" slovenskej cestnej dopravy, čo bude mať dosah aj
na tisíce pracovných miest, ktoré doprava a logistika vytvára. "Očakávame,
že si dokážete nájsť čas na spoločné rokovanie, poprípade sa postavíte
vedľa nás, ak dôjde k zablokovaniu hraničného prechodu, na podporu
našich spoločných požiadaviek a zároveň aj na podporu poľských
dopravcov, ktorí svoje hranice blokujú už tri týždne" dodal Skala v liste.
Poľskí vodiči kamiónov od 6. novembra blokujú na protest proti
liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské
hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre
ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a
vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre
firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.